torsdag den 17. januar 2013

Min lille amigurumi bi

Hvem bliver ikke forelsket i denne lille bi - i amigurumi-figurerne generelt. Jeg ville forære en krukke af min søsters honning, og syntes der skulle lidt ekstra ved, så jeg fandt en opskrift på denne lille bi... Og fik den også hæklet, men kunne ikke nænne at forære den væk... Lidt pinligt, men det er jo min første, og han er så søøød... Så honningen måtte blive gave nok i første omgang...


Her er hvordan jeg gjorde:


Jeg arbejdede i kontinuerlige runder af fast masker uden sammenføjninger. Det er en god idé at sætte en markør i første sting af første runde, så man kan se hver gang, der er hæklet en runde.


Mine forkortelser:


rnd:               runde
lm:                 luft maske
fm:                 fast maske
km:                kædemaske


Hoved og krop:

Start med hovedet, som hækles i gult garn; 

Rnd 1: Slå 2 lm op, hækl 1 fm i 2. lm fra nålen
Rnd 2: 2 fm i hver fm rundt - 12 fm
Rnd 3: (fm i næste fm, 2 fm i næste fm) 6 gange - 18 fm
Rnd 4: (fm i næste 2 fm, 2 fm i næste fm) 6 gange - 24 fm
Rnd 5: (fm i næste 3 fm, 2 fm i næste fm) 6 gange - 30 fm
Runde 6-12 (obs på de ekstra runder): fm i hver fm rundt
Rnd 13: (indtagning) 15 gange - 15 fm



Hals:
Rnd 14: (fm i næste 3 fm, indtagning) 3 gange - 12 fm

Krop:
Klip fra Sys Fredens "Hækleskole"
U-undværlig minibog, som altid ligger
sammen med mit hækletøj 
Rnd  15: (udtagning) 12 gange - 24 fm
Rnd 16 og 17 (obs på de ekstra runder): fm i hver fm rundt Bryd garnet. Udstop hovedet.
Rnds 18-22 Med brunt garn, fm i hver fm rundt. Bryd garn.
Rnds 23-26 (obs på de ekstra runder): Med gult garn, fm i hver fm rundt
Udstop kroppen, og gør udstopningen færdig efterhånden som du lukker af
Rnd 27: (indtagning) 12 gange - 12 fm

Rnd 28: (indtagning) 6 gange - 6  Luk af.
... Jeg fortsætter med lukket af til jeg ikke kan mere og bryder og hæfter til slut garnet.

Vinger (der laves 2 stk.):
Med hvidt garn, slå 7 lm op
Række 1: fm i 2. lm fra nålen samt i næste/3 lm 
halvst i næste lm 
stm i næste lm 
spring over en lm
6 fm i sidste lm, 
arbejd på modsatte side af lm:
stm i næste lm, 
halvst i næste 2 lm, 
fm i sidste 2 lm,
vend.

Række 2: 1 lm, 
fm i næste 2 m
halvst i næste 2 m, 
stm i næste m, 
2 stm i hver af de næste 6 m, 
halvst i næste 2 m, 
fm i sidste 2 m, vend.
Row 3: 1 lm, kædem i hver m rundt. afslut
Sy vingerne på plads på bagsiden af bien.



Ben (der laves 6 stk.):
Med brunt garn, 7 lm, 3 fm i 2. lm fra nålen,
km sidste 5 lm. Afslut.
Sy på plads

Følehorn (Der laves 2 stk):
Med brunt garn 10 lm, km i 2. lm fra
nålen og i hver lm på.
Afslut. 
Sy på plads. 

Broder brune, franske knuder som
øjne og broder et rødt smil.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar