søndag den 10. juni 2012

Sukkerstivede løbere

Vi har arvet nogle bordløbere eller bordskånere (jeg er lidt i tvivl om hvad, det hedder) fra drengenes oldemor, og de er så fine. Der må være brugt lang tid på at lave dem, og jeg vil gerne tage dem i brug, men jeg ikke lige kunnet "passe dem ind".

Jeg kom til at tænke tilbage på min mormor, som hæklede nogle søde fyrfadsholdere til min konfirmation, og på én eller anden måde havde hun fået dem stivet, så de fik en form, der passede om et fyrfadslys...

Så var der jo et par ord, jeg kunne "google" lidt på, og jeg kom bla frem til en lille opskrift på sukkerstivelse:

Opskrift:

1 dl hvidt sukker
1/2 dl vand

Sådan gør du:


Opløs sukker i kogende vand, og lad blonderne suge blandingen.

Beklæd en form med husholdningsfilm, og læg blonden omkring/i formen. 

Lad det tørre et varmt sted - evt i ovnen på 50 grader varmluft, til blonden er helt tør og ikke klistrer mere.

Vigtig Vigtig!!! Fyrfadsstagerne er KUN til pynt, da de sukkerstivede lyseholdere IKKE kan tåle at blive varmet op, da sukkeret vil smelte og opnå en meget høj temperatur, der kan blive MEGET farlig!!!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar